Gezonde voeding

Wij vinden het belangrijk dat wij onze kinderen de basis van gezonde voeding aanbieden en leren wat gezond eten is. Hier besteden we veel aandacht aan. Zo volgen we o.a. adviezen van het voedingscentrum en zorgen we dat we voortdurend up-to-date blijven als het gaat om ontwikkelingen op het gebied van gezonde voeding.

Rond 10.00 uur eten wij verschillende soorten fruit met de kinderen, krijgen de kinderen een volkoren koekje en drinken ze water. We bieden de kinderen geen diksap als drinken aan. Om 16.00 uur krijgen de kinderen yoghurt met een druppel diksap of crackers, bieden wij nog een gezonde snack aan zoals komkommer, tomaat, paprika, rozijntjes en drinken zij water.

De lunch wordt om 12:00 uur gezamenlijk met leidsters aan tafel genuttigd. De kinderen wordt gestimuleerd zelf hun boterham te smeren. Wij besteden veel aandacht aan de zelfstandigheid van de kinderen en de kinderen vinden het erg leuk om zelf hun broodje te maken. De lunch bestaat uit bruin brood en een beker melk of water. De kinderen hebben als hartig beleg de keuze uit smeerkaas, plakjes kaas, vegetarische smeerworst, vegetarische boterhamworst, humus, zuivelspread en groentespread. Als zoet beleg hebben de kinderen de keuze uit pindakaas, appelstroop en jam.

De kinderen eten eerst een boterham met hartig beleg, daarna een boterham met zoet beleg of hartig beleg en als laatste mogen zij nog kiezen tussen een halve boterham of cracker met hartig of zoet beleg.

Tijdens feestdagen en verjaardagfeestjes zullen er regelmatig wat lekkernijen voorbij komen. Tijdens deze momenten zijn wij wat soepeler als het gaat om de eetbare traktaties. Wij vinden het belangrijk dat de basisproducten die wij aanbieden zo gezond mogelijk zijn, maar dat er daar tijdens de feestmomenten wat minder opgelet wordt. Wij vragen de ouders om wel rekening te houden met de leeftijd van de kinderen en geven zoetigheden als snoepjes mee naar huis. Wanneer je als ouder aangeeft dat wij helemaal geen zoetigheden mogen aanbieden aan jouw kind dan respecteren wij dat en bieden wij een gezond alternatief.

Pedagogische doelstelling

Kinderopvang betekent meer dan het verzorgen van de kinderen. Wij creëren een emotioneel veilige omgeving, die kinderen nodig hebben om hun persoonlijke en sociale competenties te ontwikkelen. Wij stimuleren de kinderen…

Sociale ontwikkeling

Onder sociale ontwikkeling verstaan wij de ontwikkeling die jonge kinderen doormaken zodat zij op een prettige manier in verhouding tot andere mensen komen te staan. Jonge baby’s krijgen op de babygroep al meteen de mogelijkheid om…